2.5.07

SALELLES I L'EIX DIAGONAL



Ja fa mesos que a Manresa i Salelles s'arrossega la polèmica sobre el traçat de carretera que ha d'acabar la calital del Bages i Igualada, l'anomenat Eix Diagonal. La nova carretera, que ha d'unir amb més comoditat i i rapidèsa les dues ciutats, ja ha estat construida en la seva part central. Només falta construir algunes parts com la que ha de connectar correctament la carretera desde Sant Salvador de Guardiola fins a Manresa i és aquí és on s'ha plantejat el problema.



La Generalitat va presentar un projecte que plantejava la construcció d'una carretera totalment deslligada de l'actual i que passava tocant al nucli de Salelles i travessava zones del terme de Manresa d'alt valor natural. La proposta, a més a més, proposa una connexió directa amb l'eix transversal i d'aquí amb la ronda de circumvalació de Manresa i les seves sortides. A partir d'aqui va començar a sortir tot un ball de propostes sortides de diferents cantons com l'Ajuntament o els veïns de Salelles. Aquestes modificacions pretenen allunyar la carretera del nucli de Salelles o, almenys fer modificacions púntuals que soterrin la carretera amb més tunels per minimitzar-ne el seu impacte paisatgístic.



La Generalitat, després d'una forta inflexibilitat, ha exceptat algunes petites modificacions però en cap cas ha escoltat les propostes fetes pels veïns de la zona que proposava allunyar a força distància la carretera cap a Rajadell. O això semblava perquè sembla ser que en els darrers dies ha exposat una proposta que allunya la carretera de la plana de Salelles. Igualment la polèmica ja fa temps que cueja i els veïns de Salelles s'ha mobilitzat en diferents ocasions. Però la posició de la Generalitat, com s'ha dit, ha estat fins ara poc flexible. L'Ajuntament de Manresa sembla que no ha acabat d'aconseguir articular una proposta conjunta per defensar-la amb fermesa tot i que sembla que darrerament ha aconseguit ser més escoltada.



Però en tota aquesta discussió en destaca la falera de la Generalitat per construïr noves carreteres i trossejar encara més el territori enlloc de renovar i millorar els traçats existents. Perquè cal tenir en compte que en aquesta part de territori no hi ha només aquest projecte de carretera. Cal tenir en compte que la ronda de circumval·lació de Manresa encara no és acabada (ni hi ha data fixada per fer-ho). El traçat que falta hauria de sortir de l'eix a l'alçada de la Pirelli i passar entremig del Xup i els barris de Sol i Aire i Bellavista i correr paral·lela per la vall de la riera de Rajadell fins a desembocar a Can Poc Oli i d'allà travessar el Cardener per connectar amb el tram de Ronda que acaba a Las Palomas. Tot una carretera que també destruïrà una part del patrimoni natural del terme de Manresa i però que intentaria marcar el límit del creixement urbà de Manresa. Apart d'això un dia, tot i que pel que sembla molt llunyà, arribarà l'anomenat tren transversal a la ciutat que de ben segur passarà per zones properes a on passarà l'Eix Diagonal. Una col·lecció de carreteres que asseguren la destrucció d'una de les parts naturals del terme de Manresa que encara conserva molt bé l'aspecte natural i rural. Per això potser seria important intentar ampliar i millorar la carretera actual que va de Sant Salvador de Guardiola a Manresa eliminant revols i augmentant la seguretat. Aquesta mateixa carretera, en un futur, es podria connectar al tram que falta per construïr de ronda, una mica més amunt del Xup. De fet les rondes de les ciutats serveixen, a part de desviar els cotxes de l'interior d'un nucli urbà, per connectar entre elles les carreters que hi conflueixen. D'aquesta manera es faria una carretera enlloc de dues i s'evitaria la construcció d'una via que trencaria un espai natural molt valuós.
Més informació a www.suanya.org i www.salelles.cat

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Tens tota la raó. Si des de Manresa s'hagues defensat aquesta opció aviat tindriem el problema de la ronda sud solucionat ja que en bona part aprofitariem el mateix eix diagonal.

I a sobre permetria conservar tot el patrimoni natural de la zona.

Anònim ha dit...

Jo també penso igual i segurament molta gent de Manresa pensem igual pero no ho podem dir o no estem informats correctament.

De fet inicialment tothom estava d'acord en aprofitar al màxim aquesta futura carretera en benifici de Manresa i convertir-la en una part de la ronda sud pero l'Ajuntament es va acollinir perque uns quants veins afectats van organitzar unes tractorades per allunyar la possibilitat de tenir una carretera aprop de casa seva.

Una vergonya que els polítics no defensin els insteressos de la ciutat per tal de no tenir merders...ja la sap llarga aquest alcalde.