15.5.07

EL PÚBLIC DE MANOLO ESCOBAR


Manresa Calidoscopi passa per davant del Kursaal el dilluns al vespre. Les portes són obertes de bat a bat esperant a la gent que ja va entrant per al segon concert de Manolo Escobar al teatre. Sembla ser que hi va haver certa polèmica amb la notícia de l'actuació de Manolo Escobar al Kursaal. No entenc perquè, la meva ignorància sobre aquest cantant és alta. Per mi Manolo Escobar es com d'una altre època i a part de sonar-me el nom no en se gairebé res més. Però m'imagino, molt per sobre, que la polèmica ve perquè al cantant se l'associa amb una certa idea d'Espanya...


Tot parant-me a mirar la programació les meves orelles veuen senten cosa de diferent, la majoria de persones que entren parlen entre elles en espanyol. Passeig avall altres parelles o families van cap al Kursaal amb el díptic identificatiu del Kursaal que conté les entrades. La seva llengua, una vegada més, és l'espanyol.

La diferència rau en que la llengua amplament majoritària que normalment es sent entre el públic del Kursaal és el català. I em pregunto... Ens trobem davant d'un públic diferent que normalment no posa els peus al Kursaal?


Amb tot això em venen al cap diferents idees i paraules com les de Joan Morros que davant la polèmica pel concert-espectacle De Manolo a Escobar va declarar que el Kursaal no era només per un determinat públic sino que era per tot tipus de públic i no es pensaven limitar.

Em ve al cap, també, la idea de les dues Catalunyes que no s'acaben de barrejar, de la que han parlat alguns moltes vegades. Una idea que crea tensió i por a la fractura social. La Catalunya de les ciutats del Baix Llobregat i la Catalunya dels pobles de la Plana de Vic. La Catalunya autòctona i la Catalunya hereva de la inmigració andalusa. Però, per acabar em faig un darrer plantejament. Realment existeixen dues Manreses diferents que no s'acaben mai de barrejar? Per exemple, la Manresa de la Balconada i la Manresa del Poblenou?


Ostres quantes preguntes, però es que no em puc respondre tot això amb seguretat...